המחטניים

מיהם המחטניים, מדוע הם כל כך חשובים?

מדובר בעצים ושיחים עם עלים דמויי מחט. הגזעים בדרך כלל מחוספסים ונראים כבעלי קשקשים גדולים. רובם ירוקי-עד, כלומר ירוקים כל השנה, כל שנות חייהם. יש עצים זכריים ויש עצים נקביים. העצים האילו ותיקים מאד על כדור הארץ הכחול שלנו ונוכחו בתקופת הדינוזאורים. הם מגיעים לגיל מופלג של מאות ואלפי שנים, ממש בני אלמוות, מתעלמים מחלוף הזמן, תמיד בגלימתם ירוקת העד. המוכרים ביותר הם האורנים והברושים, הארזים והאשוחים.


האורן נפוץ מאד בחצי הצפוני של כדור הארץ. יש הצומחים ביערות גבוהים, קרים ומושלגים, יש הצומחים בסביבה חמה כגון אגן הים התיכון. אורן היערות {הסילבסטר} מספק שמן אתרי המוכר מזה זמן רב כ״תרופת סבתא״, בשימוש עתיק יומין באיזורים צפוניים וקרים. הוא מקנה פעילות בלסמית משאיפת שמן המופק מענפים ומחטים. פעילות בלסמית היא זו שמרגיעה דלקות של הריריות, בעיקר אלו בדרכי הנשימה.
בזכות האורנים אנו מכינים רוטב פסטו שעיקרו צנוברים. הצנובר הוא זרע האורן והוא עשיר מאד בחלבון, שומן ומינרלים.

מאפיינים עיקריים:
אנטיבקטריאלי קל, משכך כאבים לבעיות לעור, קוטל פטריות, נוגד גודש לימפה ושחלות, נחשב כקורטיזון לייק, מחטא את מערכת הנשימה, מכייח, בלסמי.


הארז ידוע מאז ימי קדם, והוא נחשב לעץ אציל ומלכותי. גובהו עשוי להגיע מעל 50 מטר. פרעונים ומלכים הכירו את יכולותיו וחוסנו בפני הריקבון  ודחיית העש שבו. מסיבה זו הוא שימש למטרות מכובדות מאוד כגון דלתות המקדשים וסרקופגים.
אומרים שחלקו הפנימי של ארמון שלמה בירושלים היה מכוסה כולו בעץ הארז, שהפיץ ניחוח נפלא.

שמן אתרי ארז האטלס ידוע בעיקר בזכות התכונות המעודדות, המרגיעות והליפוליטיות שלו. הוא מטהר ועוזר לנקות את דרכי הנשימה. ניחוח העצים העדין מזמין לעשות מדיטציה. מבחינה פסיכו-אנרגטית, שמן אתרי ארז יעורר בך כוח ואומץ, כי הוא מלך היער. כמו כן, הוא יעזור להשתחרר מהתמכרויות שונות. מעודד צירקולציה בורידים וגם מרחיק חרקים.


הברוש הוא עץ עם נשמה.
יש לו הסטוריה ארוכה כסמל לאבלות ועילוי נשמות ולכן נמצא אותו סביב בתי קברות עתיקים בעולם. הוא מסמל חיי עד. העץ הישר, הזקוף חי-העד יכול לצמוח עד 40 מטר. האצטרובלים שלו כדוריים. הוא מפיץ ניחוח נעים. 

שמן אתרי ברוש ​​ירוק-עד ידוע באיכויות ההמרצה שלו למחזור הדם, כמפחית הזעה מרובה. פעולתו המרגיעה הופכת אותו לחובה לצורך הקלה על שיעול. השמן שלו מכייח, נוגד גודש ורידי, נוגד זיהומים, אנטי ויראלי, קוטל פטריות, נוגד חימצון.

    


אשוח סיבירי
גדל בעיקר ברוסיה וקנדה, חובב הרים גבוהים ומרכיב חשוב ביערות עד. עשוי להגיע לגובה של 80 מטר. האצטרובל שלו גדול.
עלווה החשופה לשמש תצמח כלפי מעלה בצורה מעוקלת. קיימים 46 מינים של עצי אשוח שונים. זה הסיבירי מדיף ניחוח עצים שרפי ורענן, והוא מטהר אויר טבעי טוב מאוד.  

השמן האתרי ידוע כמסייע ומקל על אי נוחות בדרכי הנשימה. טוב לשימוש לבעיות כאב שרירים ומפרקים, וגם כממריץ מנטלי.


מה משותף לעצי היער האילו?

  • הם לרוב בצורת פירמידה, יש להם אצטרובלים בגדלים שונים.
  • הגזע שלהם זקוף, ישר, ניצב, גבוה, חזק, מתנשא מעלה, מרשים.
  • מדובר בעצים עתיקים, הם חיים שנים רבות מאד, תמיד הדורים בירוק עד.
  • אבותינו בכל התרבויות {של כדור הארץ הצפוני} הכירו במעלותיהם ובתכונותיהם הפיזיות והרוחניות.
  • היום יש לתכונות אילו שמות מדעיים כגון אנטי וירלי, נוגד חימצון, נוגד דלקת, נוגד גודש. יש אנליזות ביוכימיות שלמעשה מסבירות את השימוש ההיסטורי שלהם כ״תרופות סבתא״ או תרופות מסורתיות.

אתם מתארים לעצמכם איזה כח יש לעץ, לחיות מאות ואלפי שנים, ולשרוד טמפרטורות קיצוניות של חורף סיבירי או קנדי? לשאת על הענפים עשרות ק״ג של שלג וקרח, להצליח לא לקפוא, להשאר ירוק ולהתחיל חיים מחודשים כל אביב, כל שנה !?

יש להם אם כך כח הישרדות עוצמתי. חלק מהכח הזה נמצא בשמנים האתריים, ואנחנו נשתמש בו לתועלתינו.

לדוגמא:
אם אני עם מורל נמוך, הגב שלי שפוף מעומס בעבודה, burn-out, עומס בלימודים, ריבים משפחתיים…קשה לי לשאת דברים מסויימים מבחינה מנטלית ורגשית….

בזמן האחרון  יש לי גם כאב גב תחתון…הרופא לא מצא דבר, הצילום בסדר……..ואני מחפש/ת  דבר-מה בעל עוצמה, עמידות, קשיחות, שיעזור לי להשען עליו, שיחזק אותי ויאפשר לי לצמוח שוב כלפי מעלה, ולחזור לזקיפות קומה. 

אנחנו נקרא לעצי היער הותיקים האילו לעזרה.

כל מי שטייל ביער בוודאי הרגיש את ניחוח האורנים או התרשם מיפי הארזים. יש להם אנרגיה הממריצה כל נפש, היא ממלאת את הריאות באויר רענן ואנרגיות צמיחה חיוביות. בארומתרפיה השמנים האילו מניעים קיפאון או יותר נכון, עימדון, ממריצים, מאזנים.

באופן סמלי, צורת החרוטים המאפיינים את העצים האילו מזכירה את צורתן של שתי בלוטות אנדוקריניות אצלנו בגוף:
האדרנל-יוֹתֶרֶת הכליה, והבלוטה המכונה "אצטרובל" היא יוֹתֶרֶת הַמּוֹחַ.

ההשפעה של השמנים האתריים המופקים ממחטי העצים ומענפיהם היא בוויסות ואיזון הפרשת הורמוני יותרת המוח והאדרנל. הפרשה מוגזמת של קורטיזול בגוף היא תוצאה של מתח כרוני.

מסיבה זו, הגישה ההוליסטית לבריאות משלבות את התכונות האדפטוגניות של תרופות טבעיות, לפעול על מערכת העצבים האוטונומית והמערכת ההורמונלית. 

עצי המחט מכילים רמה גבוהה של מונוטרפנים ולעתים קרובות גם ססקוויטרפנים שמבטאים ״כוחות על״ אדפטוגניים.
ה sesquiterpènes  הוא חומר נוגד דלקות חזק, מרגיע, מוריד לחץ דם, מקל על גרדת, נוגד אלרגיות, אינו רעיל ונסבל היטב על ידי העור. ה Monoterpènes  הוא חומר שמפנה גודש במערכת הנשימה, מעודד פעילות לימפה, מעודד פעילות עיכול, הורמון-לייק {קורטיזון ואדרנל}. בפיזור הוא מרגיע ומעצים, מחטא את חלל האויר. מריחה ישירה מגרה את העור, לכן לדלל. לא לשימוש זמן רב.


חשוב לציין שיש הרבה סוגי אורנים, אשוחים, ארזים וברושים. כל הכתוב במאמר מתיחס באופן כללי למשפחת המחטניים.
זהירות בשימוש והקפדה על כללי זהירות לנשים בהריון ו/או מניקות, חולי סרטן תלוי הורמון.
חובה להשתמש בשמנים אתריים בהתאם להרכבם הביוכימי, לקרא תמיד את השם הלועזי ולא להסתמך על השם העברי בשל החשש לתרגום לא מדוייק. קיים גם קושי מסויים עם התרגום משפה לשפה…לא רק לעברית….כל שמן אתרי הוא ייחודי.


כמה טיפים:

טיפול ארומתרפי לשיעול יבש:

השימוש פשוט, לשימוש החל מגיל 6 שנים ולמבוגרים.
טיפה אחת של שמן אתרי ברוש  Cupressus sempervirens + כפית דבש
​לערבב את שני המרכיבים בעזרת קיסם בתוך כפית, לשים מתחת ללשון, להמיס בפה, 4 פעמים ביום עד שהשיעול נעלם.


טיפול ארומתרפי {למבוגרים} לשיער שמן:


חומרים:

  • 30 טיפות שמן אתרי אשכוליות  Citrus paradisii 
  • 30 טיפות שמן אתרי ארז האטלס Cedrus atlantica 
  • 20 מ"ל (או 2 כפות) שמן צמחי חוחובה
  • 20 מ"ל (או 2 כפות) שמן צמחי אגוזי לוז 

מה עושים?
מעסים… 

לערבב היטב את כל החמרים.
בעזרת התערובת, לעסות בעדינות את השיער, מהקצוות עד השורש והקרקפת. לכסות במגבת ולהמתין במשך כ-30 דקות.  לאחר מכן לשטוף את השיער במים פושרים ובהמשך לחפוף עם שמפו עדין, לניקוי עודפי התערובת.


טיפול ארומתרפי למלחמה בתשישות ועייפות כרונית

חומרים:

  • טיפת אחת של שמן אתרי אורן היערות {סילבסטר} Pinus sylvestris 
  • 4 טיפות שמן צמחי כגון שקדים, גלעין משמש או רוזהיפ

מה עושים?
מעסים…
לערבב ולעסות את הגב התחתון ואיזור הכליות.
לחזור על הפעולה בבקר ובערב, במשך שבוע.

או

אופן הכנה:
לערבב את כל החומרים בבקבוקון זכוכית חום, לפקוק עם מזלף ולסגור עם מכסה. להדביק מדבקה עם תאריך ותכולה. לנער בעדינות.

אופן שימוש:
4 טיפות מהתערובת לדלל ב 4 טיפות שמן צמחי.
לעסות גב תחתון ואיזור הכליות, בבקר ובערב במשך שבוע,
או
חמישה ימים רצופים, הפסקה של יומיים ומחזור נוסף של טיפול.


גלילה לראש העמוד