שמני הלבנדר

רקע לשמני הלבנדר

ללבנדר ולאדם היסטוריה ארוכה מאז שחר התרבויות העתיקות. היה לה חלק בטקסים דתיים, בהפגת כאבים וכתרופת-כל למחלות שונות. מקור השם מתקופת היוונים והרומאים, אשר בישמו את מיקוות הרחצה וכך ניקו את הגוף והנפש, וגם בישמו את ביגדיהם במכבסותיהם. לשמן הלבנדר יש תכונות אנטי וויראליות.
במקור שם  הלבנדר הוא Lavar, ומשמעותו טהרה, ניקיון, רחצה. מכאן אנו נכנסים ״בדלת האחורית״ לתחום השמור לאישה בתרבות האנושית העתיקה והוא הבית.

הבית = האישה  = משכן = האמא = רעייה = עזר כנגדו = המזינה והדואגת, התומכת, המקשיבה והנוכחת.
זה האיפיון ההיסטורי והארומתרפי של השמן, והוא הנפש הרוחנית של הלבנדר:  זו הנשיות ברכותה, באצילותה, באהבת האם שבה, בכוחה לקבל, בכוחה להכיל וגם לתמוך. גדולתה באה ביופיה הפנימי, באמת שבה, בצניעותה ובהתמדתה. מה משובב יותר את הנפש מאשר לראות את הפרח עמוס הדבורים ביום קייצי? ובלילה עלי החניטות מתמידים בצמיחתם מאדמה יבשה וקשה, ומקבלים שוב ביום המחרת את השמש היוקדת.
לבנדולה כמו אישה:  בבואינו במגע עימה, היא שוטפת בסבלנות את ליבינו ורוחצת את גופינו. היא דיסקרטית, מטפלת, מרגיעה, נוגעת בנישמתינו, מקשיבה ומתקנת. הבשורה שלה היא אהבה ונתינה.
שמן הלבנדר נחשב לשמן Yin.

הלבנדר בגידולו הפראי היה בשימוש האיכרים בדרום צרפת מזה אלפי שנים, אולם הארומתרפיה המודרנית חייבת את הולדתה ללבנדר. נתקדם במהרה לסיפור המעשה שקרה ביולי 1910 בעיר ליון שבצרפת, לכימאי- רוקח הבשמים René-Maurice Gattefossé שלו אירעה תאונת עבודה והוא ניכווה קשות בידו וראשו. הוא שפך שמן לבנדר על פצעיו וגילה את תכונותו המדהימות בהקלת כאב ושיקום הרקמות.
הכויות רופאו תודות לתכונה האנטיספטית של השמן, שאותו היה צורך לשים בכמויות נדיבות על הרקמות הפצועות. אילו הן מעלותיו ה״פיזיות״.
אולם את הלבנדר גם מריחים, מסניפים ונושמים וכך גם מרגיעים את הנפש. זה עמוד התווך השני. פה המילה ״ארומה-תרפיה״ מקבלת משמעות.

אז מי לא מכיר את הלבנדר? פרח בעל ארומה נעימה, מקבלת, מזמינה, המשחררת את הראש וממלאת את הלב באושר. ניחוח שאינו ניתן ממש לחיכוי.
השמן גם קורבן להצלחתו הבלתי ניתנת לעירעור. זהירות מניחוחות שמקורם מסינטזה של חומרים כימיים.

אחת מיצירות הבריאה המופלאות, אחד השמנים הפופולארים ביותר בעולם, שימושו  נרחב ובטוח ביותר. אין לבנדר אחד, ישנם מספר סוגים, ולכן חשוב להקפיד בקריאת השם הלטיני.

שדות הלבנדר בפריחתם הכחולה-סגולה היא תפאורה בלתי נפרדת מאיזור Provence בצרפת. הם מוצגים כחלון ראווה של האיזור באלפי ציורי אמנים ותמונות תיירים. הפרח ושדותיו המוריקים, הם סמל האיזור, הניחוח המרענן והמתוק מושכים תיירים רבים מהעולם כולו. מתנה זו היא תולדת האדמה הפורייה והשמש הרבה. הלבנדר מסמל את החיים הרגועים, הפאסטורלים והשקטים של הכפר, ומשמש בסיס לתעשיית בשמים, מוצרי טיפוח, קוסמטיקה ומזון. מדובר כמובן במוצר בסיס לענפי תעשייה מגוונים וענף כלכלי חשוב.

צמח הלבנדר הינו שיח ממשפחת השיפתניים המגיע לגובה של 20-70 ס״מ, גדל בגבעות הרריות גיריות באגן הים התיכון. אוהב אויר טוב, אור ושמש, מרחבים וחום. כל סוג לבנדר גודל בגובה שונה. מטיילים רבים יפגשו אותו גם בהרי האלפים, לצידי הדרכים וגם בגבהים שמעל 1000 מטר. ברומו של הצמח ראשו המושלם והעדין. עליו בגוון ירוק-אפור והם צרים ודקים. הפריחה במעלה השיבולת מגיעה לשיאה בחדשים יולי-אוגוסט והיא מזכירה מנורת 7 קנים. נדרשים בערך 100 ק״ג תפרחות לקבלת 1 ק״ג שמן אתרי.

מפתח להבנת השימוש בלבנדר

ישנם לא מעט סוגי לבנדר אבל כאן אתמקד בשלושת עיקרים:

  1. Lavandula angustifolia  או Lavandula vera או Lavandula officinalis
    נקראת גם ״אמיתית״. נחשבת גם כלבנדר ״נשית״ בעלת ניחוח עדין, ולה יצא המוניטין הגדול. גדלה בגובה של מעל 1000 מ׳ מעל גובה פני הים. התמחותה במתן סעד בזמן stress, מרגיע נפשי, עייפות נפשית, התכווצויות שרירים, היסטריה, בעיות עור, השראת אוירה טובה ואיזון.
  2. Lavandula Latifolia
    נקראת גם אספיק, נחשבת כלבנדר ״גברית״ עם ניחוח יותר ״מחוספס״. התמחותה בכויות, עקיצות {חרקים, מדוזות, עקרבים ונחשים}, זיהום עור, זיהום במערכת הנשימה. זאת לבנדר יותר ״לוחמנית״, שגם עוזרת לשנות מנטליות פנימית.
  3. Lavandin
    ישנם הרבה שמני לבנדר הקרויים לבנדין Lavandin.
    למעשה מדובר בצמח אשר נוצר כתוצאה מהכלאת אבקנים טבעית בין המינים 
Angustifolia ו Latifiola. הלבנדין עצמו אינו מתרבה באופן טבעי. במשתלות מרבים אותו בייחורים. תנובתו גדולה מזו של שני הוריו, מהם הוא גם לקח את מיטב התכונות. ישנם מספר מיני הכלאות: גרוסו, סופר, אבריאל.בהרבה חנויות ורשתות ממכר בישראל, מוכרים שמני לבנדר, ולמעשה מדובר בלבנדין {מאחר ותנובת הצמח גדולה יותר מזו של ״הוריו״ – הוא יותר זול}.בבואינו לקנות לבנדין, על הבקבוק נמצא את השם הלאטיני של שני הוריו, ותת הקבוצה אליה הוא משתייך. דוגמא לתווית של בקבוק לבנדין:  Lavandula angustifolia X lavandula latifolia Quality GROSSO.
    הלבנדין יעזור להרגיע התכווציוית שרירים, מיגרנות, עצבנות, בעיות עור וגם להפטר מכינים בראש.

 

גלילה לראש העמוד