קיץ 2023 סכנה ממשית ללבנדר הצרפתי

קיץ 2023, סכנה ממשית ללבנדר הצרפתי

שדות לבנדר מאופק לאופק, ציקדות ברקע… כולנו חושבים על הגלויה הזו מפרובנס.

עם זאת, בקיץ 2023, העתיד הסגול הגלוייתי הזה, המשתרע לאורך הכבישים של דרום צרפת כבר לא כל כך בהיר. שדות לבנדר שהופכים מכחול לאפור, זהו אחד התסמינים הבולטים לעיין בקיץ 2023.

מאז אמצע יולי פלשו הזחלים האפורים של תולעי Agrotis ipsilon לחוות הגידול ומשחתות את שדותיו של הצמח הארומתי המפורסם. סכנה חסרת תקדים ליצרנים.

איך הכל התחיל?

בסוף יוני, חרקים אלה, אז בצורת פרפרים, נישאו אל-על לשמיים עם סופות השירוקו, שהיא רוח חמה מהסהרה בצפון אפריקה, ונחתו ללא רשות בשדות הלבנדר בצרפת, ממש לקראת שיא העונה.

הפרפרים מטילים ביצים, וכתוצאה מכך נוצרים זחלים. לפי המכון הטכני-חקלאי בצרפת, אלה יכולים להגיע לגודל של עד 45 מ"מ וצבעם אפור.


(©Wikimedia Commons)

המייחד את הזחלים האילו, שהם פעילים בעיקר במהלך הלילה, או לעתים רחוקות יותר, בשעות הקרירות המוקדמות של הבוקר. הם ידועים כמזיק של גידולים שונים, בעיקר תירס, ולבנדר לא היה ידוע כמרכיב בתפריט המזון שלהם…

הם עובדים כמו מכונה יעילה, ועושים ארוחה מלכותית מגרגרי הלבנדר בקצה הגיבעול. תוך 4 או 5 ימים, הם יכולים להרוס שדה שלם, ואז הוא יהפוך מכחול-סגול מרהיב לאפור עצוב חסר ברק.

זו פעם ראשונה שרואים כל כך הרבה נזק, בכמויות כאילו ובזמן כל כך קצר. קשה עדיין לחשב את היקף הנזק, משום שעונת הקציר הסתימה ממש עכשיו.

שלושה איזורי הגידול שנפגעו:  Vaucluse, Drôme ו-Alpes-de-Haute-Provence. תקופת הקציר הגיעה לסיומה והזחלים כבר לא אוכלים את השדות, כשהם חוזרים לפקעת שלהם. הנזק שנוצר מאד לא אחיד. עומדן האובדן נע בין 20, ל 50 ו-100%, תלוי בחלקות השונות.

כשיש למשל מכת ברד, החקלאים מאבדים יבול אבל לא מאבדים את הצמח, כמו במקרה של הזחלים הרעבים.

בטווח הארוך ינסו יצרני הלבנדר למצוא פתרונות, כי הנזק שנגרם לראשונה מזחל זה, יהפוך לדבר שבשיגרה לחקלאים. אחד החששות הוא שהזחלים יטילו שוב ביצים ויאכלו את שאר צמח הלבנדר.

לבנדר הוא מוצר הדגל של האזור, ומעבר להיותו מגנט תיירותי רב עוצמה, יש לו גם משמעות כלכלית אדירה: שמנים אתריים, תמרוקים, שווקים תוססים, סבון, בושם… ירידה בייצור תשפיע לא רק על המגדלים והמזקקים, אלא גם על תעשייה בתחומי כלכלה נלווים.

 

המגזר הכלכלי של הלבנדר נוגע ללא פחות מ-3,300 חקלאים בצרפת ומעסיק ישירות 9,000 עובדים, לפי העיתון לה-פיגרו. בנוסף, גידולים אחרים עלולים להיפגע: עגבניות, מרווה, תירס, אספסת או אפילו חומוס.

התקפת הזחל הזה באה בעיתוי לא מוצלח, ומחמירה מצב בעייתי: ייצור היתר של לבנדר פוגע קשות במגזר. יותר לבנדר בשוק פירושו מחירים נמוכים יותר. כך, בשנת 2022, חלק מהיצרנים נאלצו למכור בהפסד. 

בעיקרון, אין עזרה (מהמדינה) כי האירוע לא נחשב לאסון {אסון טבע כמו שיטפון או רעידת אדמה} ואם שום דבר לא יקרה, אנשים יפשטו רגל.

חוות ששורדות משברים אינן מסתמכות רק על גידול וזיקוק לבנדר, אלא פונות לגידולי דגנים אחרים.

מלאי הלבנדר גדול מספיק כדי למנוע מחסור, אולם צפויות השלכות על התיירות, גידול דבורים וייצור מוגבל של דבש לבנדר.


מי זוכר מה ההבדל בין לבנדר ״אמיתי״ ללבנדין ולבנדר אספיק ?
תיזכורת פה בקישור…


בתמונת השער, שדה לבנדר בריא באיזור Valensole, מספר ימים לאחר הקציר, אוגוסט 2023

גלילה לראש העמוד